Sabtu, 13 Mac 2010

nugget ubi kayu

"wei,korang semua nak tau tak?. "hah pa dia?". "tadi auntie Rosalind bagi aku makan cucur ubi kayu, sedap woo"jawab syiha."yeke sedap?" tanya aku (isk rugi aku tak naik ofis hari ni,kalu tak, dapat gak merasa cucur ubi kayu,tak pernah makan 2..kataku dalam hati, teringinnya nak makan). "macamana resepinya" tanyaku. "auntie cakap parut jer ubi,pah2 gaul dengan gula n then goreng, memang sedapla".telan air liur aku dengar..

Beberapa hari kemudian...aku baru balik dari kerja zon, masuk dalam rumah..kawan-kawan serumah tgh riuh rendah.aku tanya pehal?korang suma nak g mana nie..jom sham kita g wat mission korek ubi kayu kat belakang umah"ajak Syiha ngn Niza.hah wat per?..aku nak wat cucur ubi kayu mcm auntie..dah teringin sangat ni,jawab Syiha. Ok jom!!!aku pun tingin nk merasa gak.Jadi aku,syiha n niza g belakang umah..tapi yang tukang korek syiha ngn niza jer..aku tolong tengok jer..kua..kua..kua..hehe. sambil-sambil tgh mencuba mengorek ubi..tiba-tiba Zairy,jiran sebelah lalu..korang nak wat pa..korek ubi?kitaorang nak buat kuih..kalu xcukup ubi 2 g korek ubi kat belakang rumah aku la,offer Zairy.Isk susah sangat nak korek ubi nie..mehla kita g korek ubi Zairy..hehe..jadi kami berjaya mengorek 3 perdu ubi..

Korek ubi dah..sekarang time nak kupas plak..lepas kupas kulit..nak kena parut plak..kitaorang bergilir-gilir memarut...tp mcm biasala aku..parut sket dah surrender..last-last niza gak yang parut bis..hehe..n then seterusnya proses pengadunan ubi kayu dengan gula..task nie Syiha yang buat..n then mengoreng...oops proses mengoreng terpaksa ditunda..Ida tengah masak kurma telur..dapur ada 1 jer..hehe...uiks sedapnya bau masak kurma..mcm bau kari kat kedai mamak ja..perut aku dah berbunyi nie..lapor...

ok..kurma dah masak..nyum2 sedapnya.aku amik pinggan,cedok nasi,letak lauk..terus makan sambil tengok cite na o mei..dah lupa cucur ubi kayu...hehe. Syiha pun meneruskan proses terakhir cucur ubi kayu iaitu proses pengorengan...hmmm..sedapnya bau..mcm kerepek ubi..beberapa minit kemudian..ok dah masak cucur ubi kayu..pa lagi aku ngn syiha terus amik makan..hmmm..sedapnya..kat luar crusty kat dalam lembut..nasi dalam pinggan tak habis lagi..isk gelojoh betui..

wei bagi kat Zairy sket..tadi dah kidnap dia punya ubi...ok..Zairy!Zairy!nie ada kuih sket..cakap syiha..apa ni?tanya Zairy.nugget ka..kitaorang jawab yup nugget..haha.. ketawa terbahak-bahak.kalu nugget ayam memang kitaorang tak bagi dah..baik kitaorang ja makan,tengah krisis makanan nih,dahla minggu nie umah kitaorang kehabisan stok makanan..2 yang g korek ubi kayu orang wat cucur..sbb dah naik muak telan air milo ngan biskut ja(memang cucur 2 nampak mcm nugget..korang tengokla sendiri ader picture disediakan.




  tapi memang sedap sungguh nugget ubi kayu nie..crispy kat luar lembut kat dalam memang mcm nugget..tapi perasa ubi kayu. jadi sesaper yang ada ubi kayu kat umah tapi tak tau nak buat apa..tryla resepi ni..

cucur ubi kayu
ubi kayu
gula
garam

kaedah
1. Parut ubi kayu..gunakan pemarut.
2.Gaulkan parutan ubi kayu dengan gula..pah2 letak sejemput garam..gula banyak sket..
3.goreng macam goreng cucur..
4. siap untuk di makan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan