Rabu, 22 Disember 2010

Bila ayam bercakap mcm itik dan itik bercakap macam ayam lalu berlakula lawak cerdik

Kisah ini berlaku di antara cikgu matematik (akula 2..hehe) dengan murid tahun 1 (welson).Pada masa itu aku  mengajar topik masa,Dan aku melukis bermacam bentuk jam dekat papan hitam. Aku menyuruh murid-murid aku melukis jam 2 dekat dalam buku latihan dorang.

Welson:Cikgu!!sini sekejap.
Aku: Ye Welson ada apa?
Welson:Cikgu...lukis nama?
Aku :Lukis jam..(sambil jari aku menunjukkan ke papan hitam).masa 2 suara aku lembut lagi.
Welson:Cikgu..lukis nama?
Aku: dalam hati isk aku dah cakap xpaham bahasa ka budak ni..pekak ka dia padahal aku betui duk depan
       dia.Xpala aku jwb lagi.Welson lukis jam!!(masa nie suara dah tinggi skit).
Welson:Cikgu... lukis nama?(aduh tensennya aku)
Aku: Welson cikgu nak kamu lukis jam dekat papan hitam 2..(masa nie suara aku dah tinggi betui)lepas 2
          mataku nampak tangannya duk menunjukkan dekat batch namanya.lorr upanya maksud dia lukis
         nama 2..tulis nama ka?

Sebenarnya aku ingat "lukis nama"="lukis apa"  istilah "nama"dalam bahasa iban ialah "apa".Jadi aku ingatkan dia tanya nak lukis apa.Kira aku nie duk paham Welson cakap bahasa iban.

Rupanya welson plak bercakap dalam bahasa melayu tetapi salah kata kerja "lukis"="tulis"."nama"=nama dia la(bahasa melayu standard).

Jadi dalam kes ni aku adalah ayam yg cakap bahasa itik dan welson adalah itik bercakap dalam bahasa ayam, maka terjadilah salah faham bahasa.Kebanyakkan budak tahun 1 di hulu kapit nie dorang memang xfasih berbahasa melayu.jadi cikgunya terpaksa belajar bahasa iban semata-mata untuk mengajar dorang. :).
Tapi apapun bila aku citer kat kwn mmg dorang tergelak besar.macam2 kenangan aku dengan tahun 1..hehe.

3 ulasan:

  1. cikgu.....lukis nama?. jangan lupa cerita jamuan tu....

    BalasPadam
  2. wah..awak duk srawak ya sham???
    ni she...masyitah..kot tak kenal la
    hahaha...sy org tak paham iban kira tak de apa la..bg awak mmg la fenin

    BalasPadam
  3. C.tohit:yup idea yg bagus..saya dah tulis
    da..hehe
    She-G :A'ah she ore ngaja srwk.dua tahun
    doh.hehe 2la she mcm bahasa tubik.meme
    penin.

    BalasPadam